Jako operator vendingowy na pewno niejeden raz otrzymałeś telefon od klienta ze skargą, ponieważ produkt nie wypadł z automatu. Klient zapłacił za przekąskę, jednak nie została ona wydana. Prawdopodobnie produkt się zablokował lub pojawiła się awaria automatu – przypadki, na które nie masz wpływu. Jakie są rozwiązania tej sytuacji? Co możesz zrobić, żeby klient odszedł od automatu zadowolony z kupionym produktem?
Co się dzieje, gdy automat nie wydaje produktu?
W sytuacji, gdy produkt nie wypadnie z automatu, w większości przypadków nie dowiadujesz się o tym. Klient po nieudanym zakupie odchodzi i często nie wraca już do Twojego automatu. Tracisz szanse na kolejne sprzedaże i zadowolenie klientów. Gdy takie sytuacje się powtarzają, zła sława ciągnie się za automatem. Nikt nie chce wydawać pieniędzy na produkty, których nie otrzyma, szczególnie gdy bardzo czeka na przekąskę lub kawę w trakcie ciężkiego dnia w pracy.
Jak reagują klienci, gdy produkt nie wypadnie z automatu?

Klienci, w sytuacji, gdy produkt nie wypadł z automatu, mają dwie możliwości. Pierwsza to telefon do operatora automatu lub serwisanta. Taki klient jest zdenerwowany, ponieważ wydał pieniądze na produkt, którego nie otrzymał i domaga się zwrotu pieniędzy lub produktu. Nie możesz go zignorować, jednak szybkie rozwiązanie problemu może być problematyczne.
Drugi rodzaj klienta, zrezygnowany odejdzie od automatu i prawdopodobnie więcej do niego nie wróci. Może też zapomnieć o sytuacji, jednak problem może wydarzyć się ponownie, co wtedy?
Zadowolenie klientów jest jednym z najważniejszych elementów sprzedaży. Automaty nie są sprzedażą bezpośrednią, jednak też musisz dbać o klientów, aby maszyny przynosiły zyski. Szczególnie w sytuacjach, gdy klient odchodzi niezadowolony i rozczarowany od automatu – w vendingu chcemy tego uniknąć za wszelką cenę.
Jak rozwiązujesz problem? Czy to rozwiązanie jest skuteczne?
Gdy dowiadujesz się o problemie po telefonie od klienta, możesz mu zaproponować kilka rozwiązań. Niestety, wiążą się one zwykle z dodatkowymi kosztami, zmianą planów oraz stratą cennego czasu serwisantów.
Gdy automat nie wydał produktu, serwisant może pojechać na miejsce, i wydostać zablokowany produkt dla klienta, jeśli ten jest jeszcze na miejscu. Inną możliwością jest zostawienie produktu np. na portierni, jeśli jest na to zgoda. Każde z rozwiązań wiąże się z jak najszybszym pojawieniem się serwisanta przy automacie, co wpływa na plany trasy, wydłuża czas pracy.

Rozwiązania dla operatorów, gdy produkt nie wypadnie z automatu
Co jeśli takich przypadków jest kilka w ciągu jednego dnia? Pewnie nie chcesz nawet o tym myśleć. Są jednak rozwiązania, które w znaczącym stopniu mogą pomóc w rozwiązaniu problemu, tak żeby klient odszedł zadowolony od automatu – z zakupionym produktem i bez długiego czasu oczekiwania.
Rozwiązania opisane niżej oferowane są przez polską firmę vendingową, VendingMetrics, i dostępne są dla każdego operatora w standardowym planie, nawet jeśli Twoja flota składa się z kilku automatów.
Zdalne dodawanie kredytu do automatu
Gdy korzystasz z telemetrii vendingowej, czyli systemu do zarządzania automatami, możesz szybko i bez odchodzenia od biurka zareagować, gdy produkt nie wypadł z automatu. Jak wygląda rozwiązanie problemu?
- Dzwoni do Ciebie zdenerwowany klient, który zapłacił za produkt, jednak ten zablokował się w automacie.
- Otwierasz system telemetryczny na komputerze lub w telefonie i jednym kliknięciem dodajesz kredyt do automatu. Wystarczy, że podasz wartość kredytu, a system natychmiast wyśle kredyt do automatu.
- Klient bez czekania widzi na ekranie automatu kwotę, którą może wykorzystać na zakup nowego produktu. Bez czekania, bez nerwów i stresujących sytuacji.
Takie rozwiązanie pomaga zaoszczędzić czas i pieniądze, ponieważ możesz szybko i natychmiast rozwiązywać tego rodzaju problemy.
Zgłoszenie problemu z automatem przez aplikację mobilną
VendingMetrics oferuje dodatkowo idealne rozwiązanie dla tych klientów, którzy nie dzwonią do operatora w przypadku, gdy automat nie wyda produktu. Problem z automatem lub produktem mogą zgłosić przez prostą aplikację mobilną, a Ty możesz zareagować tak samo szybko i dodać kredyt do wybranego automatu. Jak to działa?

- Klient skanuje naklejony na automacie kod QR, który otwiera prostą aplikację VendingMetrics dla kupujących.
- Klient zgłasza awarię, czyli nieudany zakup w automacie.
- Ty dostajesz powiadomienie o zgłoszonym problemie i zdalnie dodajesz kredyt.
- Klient korzysta z kredytu i odchodzi zadowolony od automatu.
Rozwiązanie jest bardzo proste i nowoczesne – zdalnie, bez telefonów możesz rozwiązać zgłoszony problem.
Produkt nie wypadł z automatu? To już nie problem!
Dzięki rozwiązanym oferowanym przez telemetrię możesz rozwiązywać problemy zgłaszane przez klientów zdalnie i reagować natychmiast, jeśli np. automat nie działa. Jeśli chciałbyś się dowiedzieć więcej o systemach telemetrycznych i rozwiązaniach dla vendingu, zajrzyj do artykułu: Systemy do zarządzania automatami vendingowymi, przedstawiamy w nim inne ciekawe opcje, które znacznie ułatwiają pracę i zarządzanie automatami.
Czy Tobie często zdarzają się zgłoszenia o zablokowanych produktach lub o awariach w automacie? Jeśli tak, mamy nadzieję, że opisane wyżej rozwiązania pomogą Ci nad nimi zapanować!