Kluczowe wskaźniki aktywności (KPI) w vendingu

Rynek automatów vendingowych w Polsce rozwija się coraz szybciej, a liczba maszyn sprzedających przekąski, napoje, kawę czy nawet gotowe posiłki rośnie o kilka tysięcy rocznie. W związku z dynamicznym rozwojem branży warto zwrócić uwagę na kluczowe wskaźniki aktywności (KPI) w vendingu, szczególnie w przypadku bardzo niskich kwot transakcji, jak ma to miejsce w większości automatów vendingowych.

Czym jest KPI?

KPI, czyli kluczowe wskaźniki aktywności, są to czynniki, które wpływają na wydajność prowadzonej działalności. Oceniają one możliwy sukces organizacji lub konkretnej aktywności, w którą się angażujemy. Operator automatu powinien zwrócić szczególną uwagę na czynniki, które wpływają na wynik KPI – miernik sukcesu działalności. Są to na przykład lokalizacja czy rodzaj maszyny. Poszczególne czynniki (KPI’s) powinny zostać dogłębnie przeanalizowane w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Kluczowe wskaźniki aktywności w vendingu

Wiele czynników wpływa na powodzenie sprzedaży produktów w automacie. Ogromne znaczenie ma jego lokalizacja, ale równie ważne jest dostosowanie produktów do grupy klientów czy nawet sam wygląd automatu. Sprawdź, co przyczynia się do świetnych wyników w branży vendingu.

Graf ilustrujący wzrost sprzedaży - Kluczowe wskaźniki aktywności (KPI)

Ilość automatów i lokalizacja

Lokalizacja automatu zawsze ma ogromne znaczenie w wynikach sprzedaży. Najlepsze lokalizacje z dużym ruchem pieszym notują wyższe kwoty transakcji, większą ilość transakcji, są łatwe w obsłudze i opłacalne. Przeczytaj artykuł o wyborze lokalizacji automatu: Na co zwracać uwagę przy wyborze lokalizacji automatu?

Większa flota automatów powinna przynosić większe ogólne dochody, jednak każda instalacja maszyny musi mieć na względzie jego lokalizację. Chodzi nie tylko o konkretne umiejscowienie (np. w której części budynku), ale też całe otoczenie i charakter miejsca. Wstawienie automatu kawowego do salonu kosmetycznego czy pralni będzie prawdopodobnie mniej opłacalne niż ulokowanie maszyny w restauracji, czy budynku biurowym. Zwracaj uwagę na potrzeby danej lokalizacji i dobierz do niej odpowiedni automat w najbardziej dopasowanej wersji.

Wydajność każdego automatu

Ważne jest, aby rozpoznawać zmiany i różnice pomiędzy poszczególnymi automatami. Jeśli dwa urządzenia, które miałyby zarobić porównywalne kwoty, nie robią tego, może to świadczyć o problemach z konserwacją maszyny lub ograniczonym dostępie w określonych godzinach. Porównuj wyniki poszczególnych automatów i postaraj się nie doprowadzić do sytuacji, które uniemożliwiają korzystanie z automatu.

Czas pracy i przestojów

Szukaj powtarzających się sytuacji czy problemów. Niedziałające czytniki kart, brak składników, kubeczków, czy puste maszyny oznaczają zerowe dochody. Nie da się zarobić na maszynie, z której nie można korzystać. Obserwuj działanie poszczególnych maszyn i szukaj wzorców – problematycznych lokalizacji, produktów czy urządzeń. Dzięki takim informacjom możesz sprawnie zapobiegać powtarzającym się problemom.

Wyprzedany produkt, brak gotówki do wydawania reszty

Produkty i gotówka w automacie są konieczne do jego działania – gdy zabraknie któregoś z tych elementów, sprzedaż jest niemożliwa. Brak sprzedaży równy jest brakowi przychodów, dlatego zrób wszystko, aby w automacie nigdy nie brakowało produktów ani gotówki do wydawania reszty. Gdy problem pojawia się wielokrotnie, maszyna nie ma szans utrzymania się i przynoszenia zysków. Braki w produktach zniechęcają kupujących do kolejnych odwiedzin Twojego automatu. Dowiedz się, które produkty wyprzedają się najszybciej, w których często brakuje gotówki i zapobiegaj takim sytuacjom w przyszłości.

Rentowność

Który automat zarabia pieniądze, a który nie? Wszystkie wcześniejsze kluczowe wskaźniki aktywności (KPI) prowadzą do tego zagadnienia. Jeśli rozwiązałeś już problemu przestoju pracy automatów i przeanalizowałeś każdą maszynę pod kątem jej wydajności, automaty powinny przynosić dochody. Jeśli tak nie jest, rozważ nieprzedłużanie umowy z lokalizacją automatu i przeniesienie go w nie miejsce, które może przynosić lepsze wyniki sprzedaży.

Ceny produktów

W cenie produktów uwzględnij koszty dostawy towaru do automatu, konserwacje maszyny oraz wszystkie elementy zwiększające koszty. Są to niewielkie kwoty per produkt, jednak nie uwzględniając tak ważnych czynników, narazisz się na brak przychodów lub nawet straty. Postaraj się też dostosować ceny produktów do lokalizacji, grupy odbiorców – cena w budynkach biurowych w dużym mieście może różnić się od automatu w szkolnej stołówce w mniejszej miejscowości.

Jak kontrolować KPI?

Zarządzanie flotą automatów vendingowych może być nie lada wyzwaniem. Przy niskich opłatach transakcyjnych i niezliczonych lokalizacjach i okolicznościach, szczegóły mają znaczenie. Wdrażaj i regularnie oceniaj swoje kluczowe wskaźniki aktywności (KPI), w celu osiągnięcia szczytowej rentowności.

W kontroli poszczególnych maszyn oraz całej działalności z pewnością pomoże system telemetryczny, który powiadomi o możliwych awariach oraz przedstawi analizę sprzedaży poszczególnych automatów. Dzięki narzędziom online możesz reagować natychmiast na wszystkie zgłoszone problemy, sprawdzać sprzedaż z każdego miejsca i zarządzać firmą bez wychodzenia z biura. System powiadomi Cię o braku gotówki do wydawania reszty i przygotuję listę brakujących produktów. Ciekawe zestawienia sprzedaży pomogą Ci podjąć decyzję o zmianie lokalizacji czy produktów. Sprawdź VendingMetrics.com i popraw wyniki swoich maszyn!

2 Komentarze

  • […] Systemy do zarządzania automatami vendingowymi, dzięki informacji o transakcjach i stanie automatów, przedstawiają przydatne raporty oraz analizy. Dzięki zestawieniom sprzedaży możesz porównać wyniki poszczególnych produktów lub lokalizacji, i na tej podstawie zdecydować o koniecznych zmianach. Raporty pomogą zwiększyć przychody ze sprzedaży. Ważne również są inne czynniki wpływające na wyniki automatów, tzw. KPI, dowiesz się więcej w artykule: Kluczowe wskaźniki aktywności (KPI) w vendingu […]

  • […] Często zdarza się, że kupujemy automaty pochopnie, z uzbieranych oszczędności lub biorąc pożyczkę. W takich sytuacjach okazuje się, że automaty nie przynoszą zysków. Zanim podejmiesz działanie, zastanów się, co zrobić i jak pracować, żeby Twoja działalność przynosiły jak najlepsze efekty. Jest kilka kluczowych czynników, które decydują o sukcesie sprzedaży w automacie, przeczytasz o nich w artykule: Kluczowe wskaźniki aktywności (KPI) w vendingu. […]

Dodaj komentarz