Automaty w szkole. Sprawdź, jakie produkty umieścić w szkolnym automacie

Planujesz wstawienie automatu w szkole lub przedszkolu? Zastanawiasz się, jakie produkty umieścić w szkolnym automacie? Sprawdź, jakie produkty możesz w nim umieścić zgodnie z rozporządzeniem z dnia 16 lipca 2016 r.

Rozporządzenie Ministerstwa Zdrowia w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży w jednostkach systemu oświaty (link do rozporządzenia) ma na celu ograniczenie dostępu do produktów wysoko przetworzonych, niezalecanych dla rozwoju dzieci i młodzieży. Tym samym, ma zapewnić dostęp do posiłków i produktów wysokiej jakości i wartości odżywczej. Rozporządzenie ustala maksymalne ilości poszczególnych składników w produktach i posiłkach, tj. cukru, tłuszczu i soli. Określa także grupy środków spożywczych, które są przeznaczone do sprzedaży w szkołach i przedszkolach.

dwie uczennice przy automacie vendingowy w szkole

Jakich produktów nie można umieścić w szkolnym automacie?

W automatach nie możemy umieszczać produktów z dużą ilością cukru, tłuszczu czy soli. Maksymalna ilość cukru w 100 g produktu to 15 g/ml cukru (w produktach mlecznych to 13.5g/ml), dla tłuszczy ta wartość wynosi 10 g na 100 g gotowego produktu. Dopuszczalna ilość soli to 1 g na 100 g produktu lub 1.2 g w przypadku słodkiego pieczywa.

W związku z tymi ograniczeniami, w automatach w szkole czy przedszkolu, nie mogą być sprzedawane te produkty, które zwykle umieszczamy w innych lokalizacjach, czyli:

  • batony
  • chipsy
  • ciastka
  • słodkie napoje niegazowane lub gazowane, typu cola
  • napoje energetyzujące
  • produkty wysoko przetworzone
  • słone przekąski, np. paluszki czy solone orzeszki
  • pieczywo z ciasta głęboko mrożonego

Jakie produkty można sprzedawać w szkołach?

Przede wszystkim produkty zdrowe, niesłodzone, z naturalnych składników. Powinny one być wysokiej jakości i odpowiednie dla rozwoju dzieci i młodzieży.

zdrowa sałatka

Zalecane produkty to:

  • kanapki z pieczywem, które nie było wcześniej głęboko mrożone (zalecane pieczywo pełnoziarniste, ale może być też pszenne, żytnie, mieszane czy bezglutenowe). Preferowane dodatki to chude przetwory mięsne lub z ryb i owoców morza; jaja, ser, wyroby z nasion czy orzechów, a także warzywa lub owoce. Należy pamiętać o ograniczeniu soli oraz gotowych sosów, np. majonezu, a w zamian używać ziół i przypraw. Zobacz więcej informacji o sprzedaży świeżych kanapek w automatach vendingowych tutaj
  • sałatki i surówki urozmaicone dodatkami, np. jajami, chudym mięsem lub rybami, serem, produktami mlecznymi i zbożowymi. Powinny zawierać orzechy, nasiona, z dressingiem z oleju/oliwy z oliwek lub sosu na bazie jogurtu naturalnego z ziołami (bez dodatkowej soli)
  • mleko – bez ograniczeń
  • napoje alternatywne dla mleka, np. napój sojowy, migdałowy, kokosowy, owsiany itp. Należy jednak pamiętać o ograniczeniach cukru (15 g/100 g) oraz soli (1 g/100 g)
  • produkty mleczne, np., jogurty, kefiry, maślanka, serki, mleko smakowe wraz z ich odpowiednikami bezmlecznymi
  • zbożowe produkty śniadaniowe, np. batony z musli czy otrębami pszennymi. Maksymalna ilość cukru dla tego typu produktów to 15 g/100 g, a tłuszczy 10 g/100 g
  • świeże warzywa i owoce – bez ograniczeń
  • suszone owoce, orzechy i nasiona – bez dodatku soli czy substancji słodzących
  • soki owocowe, warzywne czy owocowo-warzywne – bez dodatku cukrów, substancji konserwujących i barwników
  • naturalna woda mineralna nisko lub średniozmineralizowana, woda źródlana i stołowa
  • herbata, napary owocowe, kawa zbożowa, kawa, kakao naturalne – iliść lukru lub substancji słodzących nie powinna przekraczać 10 g w 250 ml produktu
  • napoje bez dodatku cukrów i substancji słodzących
  • bezcukrowe gumy do żucia
  • gorzka czekolada – zawartość miazgi kakaowej to min 70%

Automaty w szkołach powinny więc oferować wyłącznie zdrową, pełnowartościową żywność i przekąski. Zanim umieścimy automat w placówce edukacyjnej, upewnijmy się, że mamy w swojej ofercie odpowiednie produkty. W obecnych czasach nie jest problemem znalezienie produktów bez cukru, substancji słodzących i sztucznych konserwantów, są one coraz bardziej popularne i chętnie kupowane nie tylko przez dorosłych, ale też dzieci i młodzież. Teraz już wiesz, jakie produkty umieścić w szkolnym automacie!

Leave a Reply